söndag 15 maj 2011

Tisdag i Paris

Frukost ingick på vårt hotell. Ingen buffé direkt, men en söt start på dagen skulle man kunna säga. De som jobbade på hotellet log ständigt med hela sina ansikten och det gjorde mycket för det totala intrycket.

Jag bestämde att vi skulle gå åt motsatt håll från dagen innan. Det ledde till Montmartre där det bland annat fanns en fin karusell.

Sacre Couer bjöd på (förutom själva byggnaden) många trapppor, häftig utsikt och en och annan olustig försäljare som blockerade vår väg och tog tag i mig.

Vi gick vidare. Snubbla inte, snubbla inte, snubbla inte.

Passerade mysiga gator. Här skulle nog Hanna hänga (hon älskar crêpes med nutella).

Vi kom fram till en park när det lämplig nog var läge att vila benen.

Vi gick inte närmare Eiffeltornet än så här. Min matklocka hade ringt om man säger så.

Efter lunch, siesta och vin blev det dags för middag. Jag hade läst ett tips om kinarestaurangen L'Orient d'Or och tog med Per dit. Han var lyrisk från första till sista stund. Han älskar stark kinamat och har inte ätit det sedan vi var i Peking (är svårt att få tag på riktigt bra kinamat i Sverige). Tydligen trodde inte kyparen att Per skulle klara av det första han tänkt beställa. "It is too strong for you", sa han och övertalade Per att ta en annan rätt. Den var också väldigt stark, men enligt Per lätt värd några toalettbesök på natten (vilket det också blev). Min rätt behöver vi inte diskutera, men om vi säger så här: åt jag mig mätt på pommes första kvällen åt jag denna kväll mig mätt på ris.

6 kommentarer:

julia sa...

Åh, Montmartre är ju bara som en dröm! Men ärligt, maten var alltså inte till belåtenhet? Tur att croissanter är gott ändå!!

Honeypie sa...

Vad myyyysigt det ser ut! Kul med så mycket bilder och tillhörande roliga kommentarer:)

Malin, Jonna och Elina sa...

hahaha vad kul att du åker till paris o äter pommes och ris :) fantastiska kort!

Jag kan fortfarande inte logga ut från receptbloggen!

Jonna sa...

Oj oj, fick man inte ens yoghurt? Då kan det nog inte ens kvalificeras som frukost, är jag rädd. Vilka bilder, så härligt. Kul för jag minns mer när jag kollar. Bl.a. att jag var på Louvren... glömde det. Säger lite om mitt intresse. Ni kommer kunna leva på era resor och alla härliga bilder länge, alltid.

Jonna sa...

PS. Eiffeltornet är verkligen snyggast på avstånd... då är det ju vackert som satan. Men väl där är det mest kommersiellt och bökigt.

andreas sa...

tänk att du har en matblogg ;) kramar