måndag 8 mars 2010

Det var bättre förr.

Förr i tiden, runt 1500-talet, trodde man att månen styrde kvinnors menstruation (eller månadsrening som det hette då). Tänk vad skönt att kunna skylla allt på månen. Om man till exempel är väldigt lättretligt och sur kan man bara säga: Det är månens fel. Jag rår inte för det. Eller om man är väldigt sugen på choklad, då kan man säga: Jag kan inte stå emot månens kraft. Jag måste helt enkelt äta en chokladkaka eller två.

Vissa hävdade också att man vid huvudvärk skulle dela på en höna, och lägga den på huvudet medan den fortfarande var varm och blödde. Ett tips till min huvudvärksdrabbade storasyster kanske?

3 kommentarer:

andreas sa...

ja tänk om.....haha kram

mbh sa...

det låter ju som jag ständigt klagar på huvudvärk! puss

jbh sa...

menar du min huvudvärk vid mens eller malin?