tisdag 6 oktober 2009

En vanlig dag i skolan.


Kommer för tidigt. Går på toa i snigelfart. Lägger upp glasögon, försvarets hudsalva, kalender, pennfack och kollegieblock prydligt framför mig i klassrummet. Låtsas skriva ner massa viktigtheter i kalendern. Väntar.

Lektion. Konstruera en matteuppgift två och två. Vad ska barnen i uppgiften heta? Tänk mångkulturellt. Ali, Naomi, Sven och Lotta. Inga i den åldern heter väl Sven och Lotta? Nej, okej. Vi tar Simon och Julia. Vad ska de hålla på med? Plocka äpplen! Äpplen vet alla vad det är är. Men vilka barn plockar äpplen nu för tiden? Det ska ju som sagt anknyta till deras referensram. Pokémon är ett säkert kort, det kör vi på. Ska de lägga ihop alla kort? Ska en gå på toa och dela ut sina kort till de andra? Okej, vi vet inte riktigt hur man gör med Pokémonkort. Det blir bra till slut.

Kopiera litteratur. 20 personer i ett kopieringsrum på några få kvadratmeter. Det är varmt, trångt och papperna fastar i maskinen stup i ett. Att få plats med fyra boksidor på ett kopieringspapper är som vanligt ett dilemma. Förminska till 61%? Japp, det är bara att läsa med lupp. Här ska vi tjäna femtioöringar! Såklart fungerar inte häftapparaten. M försöker laga medan jag flyr fältet för att inte få ett stift i ögat.

Toalettbesök innan hemfärd. Någon har glömt sina vantar härinne. Vilket pucko! Sätter mig på toaletten. NEJ, jag har inte låst dörren. Flyger upp och låser. Hmhf, pucko ja.

4 kommentarer:

jonna sa...

lät som en ganska underhållande dag ändå! det är ju jaaaaaaaag på ditt foto!

jullan sa...

haha härlig dag i äkta elina-anda! önskar att jag också fick konstruera mattetal på föreläsningarna. istället fick jag en 1/2 h rast på en hel föreläsning mellan 8.15-12. EN rast! snålt tycker jag.

andreas sa...

spännande dag, kopieringen lät ju rolig haha kram kram

malin sa...

ha ha