torsdag 12 januari 2012

Gamla almanackor


Under en praktikperiod fick jag tipset att klippa ut bilder för att ha i klassrummet. Bilder som barnen kan ha som utgångspunkt i samtal, texter och så vidare. Gamla almanackor är perfekt för detta ändamål. Däremot är det inte ofta tiden eller lusten finns för att börja klippa sönder en massa almanackor. Men idag fanns åtminstone tiden (om jag kände lust vete katten). Hur som helst och sagt och gjort. Nu har jag 36 bilder. Barn nu för tiden tycker förmodligen Tomtebobarnen och Solägget är gammeldags, men det ska jag nog råda bot på (nåväl, försöka i alla fall). I nuläget känns det bara overkligt att jag, om allt går som det ska, kommer ha ett "eget" klassrum någon gång i framtiden.

3 kommentarer:

Jonna sa...

Underbara bilder! Tack för tipset förresten, jag ska också spara bilderna... till vad vet jag inte riktigt... kanske kan man pyssla, hehe!

mbh sa...

jag ska rama in gamla almanacksblad till barnens rum. och jag tror att beskow är tidlös. sagor fascinerar alltid! som lärare är det ju också lite av ens uppgift att visa/läsa/prata om sånt som barnen kanske inte annars ser/läser/pratar om. därför finns det ju ingen anledning att visa t.ex toystory eller cars i skolan. Puss

julia sa...

fin idé! ja tänk att du ska ha ditt egna klassrum i framtiden, fantastiskt!