torsdag 7 februari 2013

Ljud från ingenstans

Vid 04.30-tiden i morse smög jag runt i lägenheten och letade efter källan till ett okänt ljud. När jag väl lokaliserat i vilket rum det lät som mest började lyssna med örat tryckt mot väggar, golv, ner i ouppackade kartonger, vid element och uttag. Kände mig galen. Ibland fick jag för mig att ljudet försvann när jag ändrade läge på huvudet. Var det inbillning? När jag började googlade om olika tjut och larm fick jag som förslag "tjut i öronvax". Kände mig ännu mer galen. Konstaterade till slut att det ändå kom från en vägg mot grannens lägenhet. Det lät inte som ett brandlarm, men tanken slog mig så klart. Borde jag knacka på hos grannen? Nej, det kändes överilat. Tvingade mig själv att gå och lägga mig igen. Drog täcket över huvudet, men kunde inte släppa tanken på brand. Då, plötsligt hördes steg från grannens lägenhet och ljudet slutade. Tack och lov. Oron för brand slutade dock inte tvärt, men jag påminde mig själv om den där filmen jag sett på mellanstadiet om hur snabbt ett rum blir övertänt. Elden skulle hunnit till mig vid det här laget om det var brand inblandat. Somnade om och drömde om bäbisvändning och förlossning istället. Vaknade med ett ryck då jag skrek så mycket i drömmen.

Episoden med ljudet hände förstås första natten jag sov ensam här i lägenheten.

4 kommentarer:

Unknown sa...

hihi du är rolig du. kan se dig framför mig :) ses sen!

andreas sa...

ja ännt hä typiskt att per skull va borta å då ;) kramar

Oliine sa...

Fy så otäckt. Kramar!

Jonna sa...

hihi så komiskt på något sätt... franska nerver eller hur är det?