onsdag 20 oktober 2010

Jag undviker att möta någon i trapphuset

På ett seminarium igår pratade vi om vad som är typiskt "svenskt". Det som kom upp var bland annat: jantelagen, att hålla med alla (alltså vändan kappan efter vinden), konflikträdsla, köa, att se till att inte möta någon i trapphuset för att slippa prata, sätta sig så långt ifrån andra som möjligt på bussen, men ändå undvika att se ensam ut (typ sitta med mobilen för att visa att jag har vänner någon annanstans). Jag känner igen mig i allt.

5 kommentarer:

mbh sa...

Ja det är inte klokt hur vi håller på :) Listan kan göras lång. puss

julia sa...

haha, ja du kanske är väldigt svensk av dig?

andreas sa...

men va bra det är då :) kramar

Mor sa...

Lilla gumman......Kram

Jonna sa...

Haha, jo det känner man igen! Fast jag är inte lika konflikträdd som du ;) fast du är ju mest blyg i stora sammanhang, i de små sammanhangen lever du ju verkligen ut!