onsdag 3 augusti 2011

Farmor och farfar

När farmor och farfar levde brukade de ägna några dagar varje sommar åt att plocka av våra bärbuskar. De satt på varsin liten stol och plockade omsorgsfullt av varenda bär. Det blev åtskilliga liter som sedan blev sylt, gelé och saft. Igår plockade jag en liter svarta vinbär. En ynka liter och jag hann tröttna flera gånger om fastän jag tog en badpaus mitt i. Farmor och farfar plockade av kvist för kvist, buske för buske. Jag plockade lite här och var där bären såg stora och lättåtkomliga ut. Jag drygade till och med ut min liter med hallon eftersom de är större och snabbare fyllde upp min lilla bytta.

Det var för farmor och farfar jag plockade krusbär idag.

3 kommentarer:

Jonna sa...

Blir tårögd och rörd igen nu, när jag tittar på denna bilden och tänker på allt fint våra mor- och farföräldrar stod för. Bilden på dem sittande vid bärbuskarna gör mig alldeles varm i hjärtat och alldeles ledsen för att de inte finns i livet mer.

mbh sa...

snyft... minns det så väl...

andreas sa...

håller med föregående skrivare kramar