torsdag 4 november 2010

En lärarstudent funderar

Jag vet att jag ska bli lärare. Jag borde åtminstone veta det, med tanke på att jag snart studerat på lärarutbildningen i fem terminer. Ändock blir jag ibland överrumplad av tankar som "shit, ska JAG verkligen BLI LÄRARE?" och "hur ska JAG klara av allt som det innebär?". Som idag när jag läste en bok som bland annat handlade om lärarens kompetenser (ja, i plural tyvärr: didaktisk kompetens, social kompetens och ämneskompetens). Det innebär allt från att tolka styrdokument, göra didaktiska analyser till att ha kunskap om barns utveckling och se kopplingar mellan olika ämnesområden och integrera dessa i lärandeprocessen.

Lilla jag som gillar att fika, ta bilder och göra lite allt möjligt nonens ska lära barn att skriva, läsa och räkna. Och det ska ske i meningsfulla och roliga undervisningssituationer och utformat utifrån varje enskild elevs förutsättningar, erfarenheter, intressen och så vidare och så vidare och så vidare.

Skrämmande? Oerhört.

3 kommentarer:

julia sa...

Ingen match för dig babe! Du är så otroligt duktig på många sätt du inte ens vet om! <3

mbh sa...

Det kan låta skrämmande, man det klarnar när det blir verklighet och tack vare bra kollegor. Puss

Jonna sa...

Jag tycker det låter som att du fattat galoppen redan darling! Och som Malin säger, det faller på plats när man börjar, dag för dag.