fredag 6 december 2013

Mars och april 2013

Mars började storslaget. Jag fick reda på att jag skulle bli moster igen! Jonna och Jonathan väntade barn i oktober! Jag och Jonna skulle få barn samma år, vara mammalediga samtidigt! Jag, full av gravidhormoner, kunde inte annat än att böla åt den fantastiska nyheten.
Alla bildalbum från början av mars heter "I väntans tider". Även om jag gjorde saker, som att vinna en tipspromenad på Leksbodas bydag t.ex. (stolt), så väntade man hela tiden. På det där stora man inte visste när det skulle ske.
Här är vi i vecka 40 tror jag. Magen blev inte mindre direkt.
Hann baka en hel del. Kakor, bröd, bullar...
Tre dagar efter beräknad förlossning fyllde mamma år och hade kalas där i dagarna.
Så. Plötsligt! Värkar! Och sen, efter en lång dag hemma i sängen med värkar, TENS-apparat och massage från Per åkte vi in. Jag var rädd att jag inte öppnat mig tillräckligt för att få stanna kvar, men oj, jag var öppen åtta centimeter. Nu är det jättenära, tänkte vi! Men riktigt så nära som vi hoppats var det inte...
Men med hjälp av en sugklocka så kom till slut vår lille Elis ut och upp i min famn. Den känslan alltså. 
Trötta, ömma, men lyckliga.
Efter ett par dagar på BB kom vi hem. Allt var så nytt, jag så skör och Elis så underbar.
Vår första utflykt blev till Laknäs för att fira påsk. 
Elis träffar morfar för första gången. Han hade nu två toppar på huvudet, en efter sugklockan och en efter ett lång tryck på huvudet på väg ut.
Så här skulle egentligen hela april kunna sammanfattas.
Familjen kom för att träffa sniffa på bäbis!
Vågade mig iväg på egen hand ibland. Han sov gott i bilen tack och lov.
Vi försökte, försökte och försökte få honom att ta nappen. Det var en hel del missnöje och vi hoppades att den skulle hjälpa till. Han accepterade den till slut, men bara när han skulle sova.
Bästa Honeypie tog mig och Elis på fika vid hamnen. 
Elis första "heldag" på Gronnholar!
Elis skulle få träffa Marie och Ebba för första gången, men sov under hela träffen.
Vi åkte till Leksand nästan varje helg! 

6 kommentarer:

Jonna sa...

Så himla roligt!!! Älskar detta! Men inte ett ord om att du fick reda på att jag var gravid buhuuuuu minns du var förolämpad över det i min årskrönika haha! Så kul att se alla bilder på Elis i de kläder som vi sen använde!

Unknown sa...

sådär ja! ;) åh bilderna på nyfödda Elis! mysgurkan! det är ju grymt speciellt de där första veckorna... Knut känns ju inte nyfödd längre heller... men de där alldeles nykläckta varelserna... magiskt.

Emelie sa...

Gillar dina årskrönikor så fina!

andreas sa...

håller med Jonna så himla kul med dessa krönikor men inte ett ord om att jag gjorde comeback i innebandyn buuuuhhhuuuuu ;) kramar

Unknown sa...

Heja slans! Vad prioriterar du bort när du hinner detta? Just det, tuppluren förstås ;-) Det tackar vi för!

Unknown sa...

haha tänkte också som Malin.... men går in om o om igen för att se på dessa bilder! Nyfödda Elis alltså aaaaaaaaaaaaaaaaah! <3 x 100000000