fredag 24 augusti 2012

Från igår till nu

Jag ligger i sängen försöker somna. Lyssnar efter tåg. Kanske nattåget som passerar på väg till Narvik rullar förbi snart? Förbannar mig själv både en och två gånger för att jag inte förevigade våra resor med nattåg i Indien. Lyssnar. Hör mest "utsuget" ovanför spisen, som plötsligt fått förnyad kraft. Önskar dock fortfarande att det vore en riktig fläkt. Somnar. Vaknar igen, oklart efter hur lång tid. Lika bra att få kissningen överstökad på en gång. Vinglar till badrummet medan jag halvt blundar i ett försök att inte släppa iväg sömnen för långt bort. Tillbaka i sängen. Börja INTE grubbla nu. Det är det sämsta tidpunkten att börja tänka på saker som man oroar sig över och självklart är det just därför jag ofta gör det just då. Denna natt går det dock rätt smidigt att somna om. Klockan ringer 05.50 och jag vill så gärna sova mer. Peppar mig med att alla andra också ska upp och jobba. Varför skulle jag vara ett undantag? Tvättar ansiktet och försöker göra en snygg knut fredagen till ära, men det slutar med en råttlort strax ovanför nacken. Äter, klär på mig och cyklar iväg. Tramp, tramp, tramp. Det sluttar uppför i 4,5 km och när jag kommer fram känner mig svettig ungefär överallt. Jobbet börjar. Morgonmöte, matte, svenska, rast, NO, lunch, rastvakt, svenska, rättning och hej då.

Nu har jag jobbat klart för idag och för hela veckan. Min första vecka som lärarvikarie är över. Och jag överlevde.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Bra jobbat kramar /andreas

Jonna sa...

Du är verkligen lärare på riktigt nu, grymt häftigt! Njuuut av helg nu!