torsdag 5 juni 2014

Hus- och trädgårdsbestyr

Det är inte bara att bo i hus. Det är en massa bestyr med det ena och det andra. I eken på bilden har ett fiskmåspar byggt bo och nu ligger honan och ruvar där (man ser huvudet om man kollar noga, precis där stammen övergår i krona). Vi funderar på hur det kommer att bli när äggen kläcks för redan nu är de känsliga om man kommer för nära. Ändå känner jag mig beskyddande gentemot dessa ägg, det måste ha att göra med att jag själv "ruvat på ett ägg". Har bland annat jagat bort en ekorre som försökt närma sig boet och nästan dagligen får jag skrämma bort skator som är där och jävlas. 

Ett annat bestyr är anläggningen av en gräsmatta. Just nu är jord där Per satt gräsfrö i princip överallt. Framkomligheten på gården är minst sagt begränsad. Jag och Elis invaderar andras trädgårdar istället. Per har gjort det mesta när det kommer till trädgården, men igår efter middagen sa han "nu ska ALLA gå ut och kratta jord". Elis ville genast hoppa ner från sin stol och bege sig ut. Jag suckade och stönade en stund, men följde sedan med ut. Förstås. Nu hoppas vi på regn så att gräset skyndar på. Visst är det en hel del jobb, men när Per säger "nu behöver vi inte köpa någon sallad längre", känns det värt det. Egen sallad och snart en massa mer egenodlat. Per har till och med hittat sparris i trädgården! Sparris! 

3 kommentarer:

Jonna sa...

det är så COOLT. Och jag tar mig inte ens för med att sätta kryddor i pallkragen... sämst. kanske lugnar sig fiskmåsarna när ungarna väl är kläckta? tänk om en ramlar ner och ni får adoptera den? den kanske bondar till er istället, en tam fiskmås liksom, tufft.

andreas sa...

per tar hand om trädgården och du fiskmåsarna haha kramar

Unknown sa...

Det är verkligen lycka att ha naturen runt knuten och en egen trädgård! Jag hade också bestyr med en tjuvaktig ekorre i helgen och Mats fick bevittna en duvhök som stal ägg i ett bo i en av våra björkar för ett par veckor sen! Vi har också hittat en död fjäderlös fågelunge som vi gav en anständig begravning.