lördag 1 juni 2013

Nervösa nattamningar

Nattamningarna är förknippade med en smula nervositet. Kommer amningen sluta med att han somnar eller med att han skriker? Det slutar aldrig med en vaken och nöjd Elis. Skrik resulterar inte bara i en eventuell arg knackning från grannen, utan även att jag måste lämna den sköna sängen för att gå upp och vyssja på obestämd tid. Bara att ta sig upp från sängen är ett kapitel för sig. I och med att spjälsängen upptar sängens långsida måste jag kravla mig ner till fotändan av sängen med en skrikande Elis i famn. Det finns inget smidigt sätt att ta sig ner dit och det brukar bli en variant som liknar den när en hunden kliar sig i rumpan genom att sätta sig och gnida sig framåt på marken. Behöver jag ens tala om att trosorna sällan sitter där de ska när jag väl är på benen?

Denna nervositet har även gjort att jag utvecklat vissa nervösa beteende under amningen. Den mest givna är förstås nagelbitning. Jag biter inte av, men jag biter. Detta beteende blev väldigt uppenbart när jag en morgon hittade en hel nagels nagellack på ena framtanden. Ett annan sak jag börjat med är att placera tummen och pekfingret i varsin ögonvrå och trycka så där att det låter av "vätskan" där, ni vet? Hur många gånger jag nervkollar runt på mobilen behöver vi inte ens diskutera (men snälla kan ingen börja lägga ut bilder på instagram även nattetid?).

5 kommentarer:

andreas sa...

hade jag haft insta hade jag självklart lagt ut bilder på nattetid kramar

Anonym sa...

Åh, Elina vad det du skriver känns igen(utom den otrevliga och tydligen helt oförstående granne). Du är helt fantastisk som vill dela med dig. Jag önskar att det fanns något glatt att svara dig angående de ångestfyllda nätterna, men det är bara att hoppas att ni snart finner en rytm som passar er familj, så ni alla kan njuta fullt ut mer er lilla prins.

/Yvonne L.

Anonym sa...

Jag kan börja lägga ut bilder på Instra nattetid när jag och Ebba är vakna!

Unknown sa...

men lille Elis-plutten! sov nu! men du beskriver ju det hela komiskt, skönt att du har humorn i behåll iaf ;)

Unknown sa...

ja du minns att jag var beredd att kasta mig i älven ibland. men ni får ge det lite tid... (inte lika lång tid som vi dock...)